Makrobiotická strava – a její výhody a nevýhody

Makrobiotika je způsob stravování i životní styl vycházející z taoistického učení jin a jang. Makrobiotická strava je specifická. Některé potraviny jsou povoleny a jiné zakázány. Omezuje se i množství tekutin a doporučuje důkladné rozžvýkání stravy.

Co to je makrobiotika

Makrobiotika je založena na vyrovnání energie jin a jang. Pokud jsou energie jin a jang vyrovnány, můžete být v harmonii i fyzický a psychický stav. Název vznikl z českého makrós neboli velký a bios neboli život, tedy životní styl, který vychází z čínské filosofie jin a jang. Ačkoliv vychází z čínského učení a v Číně se toto učení dodržovalo stovky let, v Evropě ji prosadil až japonský filosof George Ohsawa.

Nejde jen o stravu

V rovnováze má být podle makrobiotiky strava, stres, aktivita či podnebí, což se projeví na zdraví, dlouhověkosti a životní síle. Kromě stravy se klade důraz na meditaci, dechová cvičení, pohyb a duchovní zdraví. Při praktikování všech prvků makrobiotika umí dělat doslova zázraky. Porozumíte svému tělu, potřebám i emocím.

Makrobiotická strava - a její výhody a nevýhody

Princip makrobiotiky

Hlavní princip makrobiotiky je jin a jang udržet v rovnováze a žít v souladu s přírodou. Pokud jsou tyto energie v rovnováze, člověk je po psychické a fyzické stránce v pohodě. Do energie patří i stravování a potraviny, které mají na nás významný vliv. Potraviny se vybírají podle toho, zda jsou jin či jang a neutrální potraviny, které mají převažovat.

Makrobiotický talíř

Makrobiotický talíř je specifický. Z největší části 50 % obsahuje obiloviny, 30 % upravenou zeleninu včetně kvašené neboli fermentované zeleniny či pickles, 15 % luštěniny, včetně výrobků ze sóji jako tofu a tempeh a 5 % polévky, mořské řasy a kondiment neboli pikantní třešnička na závěr, což charakterizují třeba minikoláčky s překvapením, motem či věštbou. Dbá se na roční období, na jaře se omezí maso, v létě se preferuje čerstvé ovoce a zelenina, v zimě maso a ostré koření.

Makrobiotická strava - a její výhody a nevýhody

Potraviny jin

Mezi potraviny jin s mírnou energií, která osvěžuje, se řadí ovoce, tvaroh, nízkotučný sýr, kefír, sója, ořechy, oleje, ovocné čaje či bílé víno. Potraviny jin s extrémní energií, která ochlazuje, se řadí cukr, káva, černý čaj, alkohol, exotické ovoce, čokoláda a zmrzlina.

Nepřehlédněte:  Hamiltonův hmat: Proč se dělá? A je bezpečný?

Potraviny jang

Mezi potraviny jang s mírnou energií, která příznivě zahřívá tělo, patří polévky, ryby, tučné sýry, cibule, česnek, sušené ovoce či dýně. Mezi potraviny jang s extrémní energií, která nepříznivě zahřívá tělo, patří červené maso, zvěřina, drůbeží maso, uzeniny, vejce, smažené a pečené pokrmy.

Neutrální potraviny

Neutrální potraviny se mohou konzumovat bez omezení. Jsou to obiloviny, jako špalda, pšenice, quinoa, polenta či bulgur , pak luštěniny, jako cizrna, fazole, hrách, čočka či sójové boby, zelenina a semena.

Makrobiotická strava - a její výhody a nevýhody

Jak vypadá jídelníček

Jídelníček se skládá ze snídaně, obědu i večeře. Dovoleno je i cukroví a zdravé dobroty. Přechod z klasické stravy by měl být postupný, ať tělo nemělo šok. Každý krok byste měli dodržovat několik dní až týdnů, než si tělo zvykne.

  • omezte potraviny z konzerv, uzeniny, polotovary a exotické ovoce
  • ovoce a zeleninu vybírejte bez chemického ošetření
  • do stravy pravidelně zařazujte luštěniny
  • zařaďte do stravy kvašenou zeleninu
  • omezte sladkosti, bílou mouku a mléko
  • omezte konzumaci masa a živočišných tuků
  • používejte jen kvalitní sojovou omáčku
  • potraviny vhodně kombinujte
  • solte jen mořskou solí
  • každé sousto pořádně rozžvýkejte, alespoň 40x
  • pijte, jen pokud máte žízeň
  • choďte na procházky, cvičte, meditujte a zklidněte mysl

Výhody a nevýhody

Organismus bude zdravý po fyzické a psychické stránce. Nevhodné potraviny se nezakazují, ale pouze omezují nebo se vhodně doplňují vhodnými, aby vznikla rovnováha. Kromě upravení zdravotního stavu znamenáte i snížení váhy. Po přestupu na tento životní styl se váha postupně sama upraví. Možná neseženete pickles a další potraviny speciálně pro makrobiotiky. Ze začátku vám dá sestavení jídelníčku více práce.

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené přípravky na hubnutí    ✔️ Tobolky na přírodní bázi    ✔️ Podrobné srovnání

Srovnání přípravků

Napsat komentář