Proč je důležité užívání probiotik s antibiotiky?

Naposledy aktualizováno 29.9.2022 redaktorem MUDr. Zdeňka Fantová

Někdy do organismu pronikne bakteriální infekce, na kterou neplatí nic jiného než opravdu silná antibiotika. Jenže, jejich užívání není úplně bez vedlejších účinků, nedovedou totiž rozeznat, které bakterie jsou pro lidské tělo škodlivé a které mu naopak prospívají. Jelikož to může odnést vaše střevní mikroflóra, podíváme se, proč a jak při užívání antibiotik brát i probiotika.

Antibiotika a jejich použití je v poslední době poměrně dost diskutované téma. Ačkoliv nelze popřít, že se díky nim lidstvo osvobodilo od nemocí, které zabíjely naše předky ve velkém, jak se lidově říká, všeho moc škodí.

Nedůsledné užívání antibiotik vede k antibiotické rezistenci, která představuje pro lidstvo opravdu velkou hrozbu. Příliš časté užívání antibiotik má pak i negativní dopady na stav našeho trávení, ve kterém žijí přátelské bakterie a mikroorganismy. (Vzhledem k tomu, že se podílejí na normálním stavu zažívání a na normálním fungování imunitního systému, umíte si asi představit to nadělení, když o ně přijdeme.)

Proto stále častěji slýcháme, že při užívání antibiotik by měli lidé užívat i probiotika, která mohou pomoci omezit následné potíže. Má ale jejich užívání nějaká pravidla?

Kdy brát probiotika

Proč je důležité užívání probiotik s antibiotiky?

Mnoho lidí se domnívá, že čas na probiotika přichází až poté, co doberou svoji antibiotickou kúru. Jenže, podle nejnovějších informací to asi není úplně to nejlepší načasování, protože se naopak doporučuje užívání probiotik zahájit ve stejnou dobu, jako užívání antibiotik. Jen tak totiž můžete předejít jejich potenciálním vedlejším účinkům. (Jako je například průjem.)

Jak je správně užívat?

Jak už bylo řečeno, nejlepším způsobem je užívání probiotik a antibiotik od stejného dne. I to má ale nějaká svá pravidla, kterých byste se měli držet.

V první řadě je klíčové, abyste měli mezi antibiotiky a probiotiky několikahodinový odstup. Také pro vás bude výhodnější, když si jako první vezmete antibiotika a teprve pak probiotika, protože pokud to uděláte opačně, užitá probiotika následné užití antibiotik vynuluje, takže ve své podstatě nemůžete očekávat žádný pozitivní efekt.

Odborníci také doporučují, abyste probiotika užívali ještě po skončení užívání antibiotik, protože tím svou střevní mikroflóru ještě dodatečně podpoříte. (Nejlepší ale bude, když se rozhodnete pro jejich dlouhodobé užívání.)

Vliv probiotik na průjem po antibiotikách

Proč je důležité užívání probiotik s antibiotiky?

Průjem je běžným vedlejším dopadem užívání antibiotik. Z toho důvodu je užívání probiotik rozhodně vítané, protože mohou zmírnit jeho vážnost, délku a jeho další projevy. (Někde se dokonce uvádí, že mohou pomoci mu dokonce zcela předejít.)

Na to ostatně odkazuje i přehled 17 studií, kde se zjistilo, že užívání probiotik může riziko následných potíží snížit až o 51 %.

Vzhledem k tomu, že některá antibiotika mohou činit organismus náchylnější k rozvoji dalších infekcí, rozhodně se o tomto kroku vyplatí minimálně přemýšlet.

Další benefity probiotik

Proč je důležité užívání probiotik s antibiotiky?

Už jsme se zmínili o tom, že prospět vám může i dlouhodobé užívání probiotických doplňků stravy, nehledě na to, jestli užíváte antibiotika, nebo ne.

Můžete od nich očekávat například:

  • Harmonizaci prostředí ve vašem střevě
  • Podporu dobré nálady (tento jev se zatím zkoumá, takovým probiotikům se pak říká psychobiotika)
  • Redukci potíží s některými alergiemi a ekzémy
  • Podporu normálního trávení
  • Podporu imunitního systému
  • Podporu hubnutí

Aby se u vás měla přátelská střevní mikroflóra dobře, dlouhodobé užívání probiotických doplňků stravy se hodí doplnit ještě zdravým životním stylem. Ten zahrnuje pestrý a zdravý jídelníček, ve kterém je dostatečné množství vlákniny. (Naopak se snažte vyvarovat většího množství průmyslově zpracovaných potravin.)

Dále střevní mikroflóře neprospívá kouření a pití nadměrného množství alkoholu. Důležitý je i pravidelný pohyb, pitný režim (jehož základem by měla být čistá voda) a pravidelný spánek. V neposlední řadě bychom neměli zapomínat ani na redukci stresové zátěže, protože i ona má (pro někoho možná překvapivě) na střevní mikroflóru a její stav negativní dopady. I když se to snadno řekne, zkuste se hodit do pohody s jógou, mindfulness a meditací. V nejhorším případě změňte práci a najměte si výpomoc pro zvládání péče o domácnost.

Zdroje informací

Nepřehlédněte:  Zlatý stafylokok – běžná bakterie, která může způsobit velké komplikace

https://www.insider.com/guides/health/diet-nutrition/taking-probiotics-with-antibiotics – Jak si probiotika dovedou poradit s problémy způsobenými antibiotiky (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/what-to-eat-antibiotics – Co jíst v průběhu a po užívání antibiotik (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/8-health-benefits-of-probiotics – 8 výhod probiotik (anglicky)

https://www.bbc.com/future/article/20190124-is-it-worth-taking-probiotics-after-antibiotics – Stojí za to brát probiotika s antibiotiky? (anglicky)

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené přípravky na hubnutí    ✔️ Tobolky na přírodní bázi    ✔️ Podrobné srovnání

Srovnání přípravků

Napsat komentář