Nevhodné stravovací návyky, které oslabují imunitu

Naposledy aktualizováno 31.3.2021 redaktorem MUDr. Zdeňka Fantová

Imunita je schopnost organismu odolávat náporu antigenů útočících na tělo z vnějšího prostředí, ale mohou se objevovat i přímo uvnitř našeho těla.

Na imunitu má vliv zejména vyvážená strava, kvalitní spánek a pohyb na čerstvém vzduchu. Naopak nás oslabuje nadměrná fyzická námaha, stres i psychické vypětí, stejně jako nevhodná strava a životní styl. Při oslabení imunity jsme více náchylní k infekcím. Jak posilovat naši imunitu, aby nám pomáhala zvládnout nemoci?

Imunitní systém

Jak náš imunitní systém pracuje? Vdechujeme vzduch filtrovaný plícemi, kde ulpívají hrubé částice a mikroskopické buňky, jako jsou viry a bakterie a ty jsou napadány bílými krvinkami. Tak je to i s jídlem, které sníme. Naše trávicí orgány nejdříve jídlo rozloží na malé částečky. V procesu trávení jsou různými mechanismy těla odstraňovány patologické látky škodící tělu. Práce bílých krvinek probíhá neustále ve všech částech těla. Hlavně jde o játra, ledviny, slezinu, slinivku či tenké střevo, kde bílé krvinky sbírají cizorodé organismy, které tělu škodí. V tenkém a tlustém střevě jsou prospěšné bakterie, které pomáhají trávit přijatou potravu a chrání nás před patogenními buňkami. Pokud máme ve střevě odolnou mikroflóru, kterou lze ovlivnit správnou stravou, imunita lépe funguje. Pro náš imunitní systém je důležitý i stav našich jater, která by se měla čistit a detoxikovat. To vede k regeneraci organismu, zlepšuje se stav pokožky, kvalita zraku, šlach, cév, čistí krev, pomáhá od ekzémů a alergií.

Nevhodné stravovací návyky, které oslabují imunitu

Vhodné potraviny na posílení imunity

Základem pro pevné zdraví a správné fungování imunitního systému je vhodná, pravidelná a vyvážení strava. Imunitu velmi dobře nastartují neslazené cereálie, ovesné vločky, ovoce a zelenina, ale i prospěšné tuky nebo proteiny. Našemu tělu dodají potřebné živiny, minerály a vitamíny. Nejvíce potřebujeme vitamín C a A a minerály selen a zinek. Potřebujeme i laktobacily, které jsou například v kefíru a acidofilním mléku. Mají velmi příznivý vliv na střevní mikroflóru, eliminují patogenní organismy a udržují optimální pH, klíčové pro správnou činnost imunitního systému. Důležitý je i pitný režim. Ideální je čistá neperlivá voda a bylinné čaje. Tělo vyživují i celozrnné obiloviny, luštěniny, semínka a ořechy. Na podzim a v zimě by měla být strava spíše teplá. Studená strava v zimě oslabuje slinivku, která tvoří nejdůležitější imunitní orgán. V létě si dejte smoothie, jogurty a zeleninové saláty.

Nepřehlédněte:  Palmový olej. Slyšíme toho kolem sebe tolik. Jaká je pravda?

Nevhodné stravovací návyky, které oslabují imunitu

Nevhodná strava

Současná strava je vesměs pro tělo velmi těžko stravitelná. Těžká strava málo vyživuje tělo a to se s tím snaží vyrovnat. Projevuje se to snižováním imunity. Nevhodné jsou tučné, smažené, průmyslově zpracované a konzervované potraviny plné různých éček, stabilizátorů a konzervantů. Mají minimální výživovou hodnotu a přebytek prázdných kalorií. Omezit bychom měli hlavně sladkosti a bílé pečivo. Vařit se má z čerstvých surovin, s dostatkem zeleniny a ovoce, u kterého si musíme dát pozor na množství cukru.  Škodí i špatný životní styl. S poklesem imunity se spojuje i alkohol, cigarety, drogy nebo třeba elektromagnetické záření.

Nevhodné stravovací návyky, které oslabují imunitu

Pravidelný pohyb a kvalitní spánek

Základem zdravého životního stylu a dobré imunity jsou i pravidelné pohybové aktivity. Jde o důležitý předpoklad pro dobře fungující imunitní systém. Pomůže i každodenní procházka nebo pohyb na čerstvém vzduchu. Kvalitní spánek je dalším klíčem k dobré imunitě. Tělu dodá dostatek prostoru pro odpočinek a regeneraci. Nedostatek spánku a nekvalitní spánek imunitní systém oslabuje. Organismus hůře odolává nachlazení, rýmě, virům, bakteriím, infekcím, zánětům a nemocem. Škodí i dlouhodobý stres způsobující poruchy imunity a vznik chronických onemocnění. Nesvědčí nám ani přetopené místnosti v zimě a v létě si musíme dávat pozor na klimatizaci, protože tělu neprospívají teplotní šoky. Škodí i dlouhodobý pobyt ve vlhkých objektech. Vhodné je otužováním, sauna i solné jeskyně.

 

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené přípravky na hubnutí    ✔️ Tobolky na přírodní bázi    ✔️ Podrobné srovnání

Srovnání přípravků

Napsat komentář