Dieta 16/8: Jak funguje tato přerušovaná dieta – je účinná?

S koncem prosince přichází na přetřes téma snižování hmotnosti. Pokud je u vás na stole každý rok, možná byste neměli tentokrát držet úplnou hladovku. Kromě častějšího cvičení by vám mohl pomoci přerušovaný půst, který se někdy označuje jako dieta 16/8. Víte, co vše obnáší?

Konec roku nahrává bilancování. Nejen, že řešíme, co se nám povedlo a co naopak ne. Také většinou hledíme do zrcadla a hledáme nedostatky na své postavě. Nutno dodat, že ty často vznikají z vánočního a silvestrovského přejídání.

V této chvíli je hubnutí na začátku roku ještě těžší. Hlavně proto, že ne všichni mají kvůli současným opatřením přístup do tělocvičny. Řešením je cvičení venku a cvičení doma. Ne každého to ale baví. (I když, z naší osobní zkušenosti víme, že je to jen o nastavení mysli a o volbě cvičení na YouTube, které vás bude dlouhodobě bavit.)

Samotné cvičení ale ke ztrátě hmotnosti obvykle nestačí. Proto můžete uvažovat o tom, že ho podpoříte dietou 16/8.

Co je dieta 16/8?

Dieta 16/8 přerušovaná dieta

Dieta 16/8 je v podstatě přerušovaný půst. Ve své podstatě jde o to, že v průběhu dne můžete jíst 8 hodin. A 16 hodin necháváte tělo bez jídla. Tento způsob stravování můžete zařadit do svého programu jen několikrát týdně. Případně se podle něj můžete řídit každý den.

Jak začít?

Dodržování diety 16/8 je jednoduché, bezpečné a udržitelné. V první řadě si spočítejte, kdy přesně začíná vaše osmihodinové okno, v průběhu kterého budete jíst. Někteří lidé preferují jíst od poledne do 8 hodin večer. Většina půstu pak vyjde na noc a na vynechání snídaně. Dalším lidem, kteří si neumí ráno bez snídaně představit, ale může vyhovovat okno pro jídlo od 9 hodin do 5 odpoledne.

Tipy, bez kterých to nebude fungovat

Dieta 16/8 přerušovaná dieta

To, že budete 16 hodin bez jídla neznamená, že v těch zbývajících 8 hodinách můžete sníst všechno, co vás napadne.

Aby to mělo účinek, v jídelníčku mějte:

  • Ovoce
  • Zeleninu
  • Celozrnné výrobky
  • Zdravé tuky
  • Libové maso

Co se týče nápojů, doporučuje se pít čistou vodu. Přípustná je i káva s čajem. Sbohem naopak dejte alkoholu a limonádám. (Když už, tak si dejte jen trochu a jen občas.)

Výhody přerušovaného půstu

Dieta 16/8 přerušovaná dieta

V první řadě zmíníme to, o čem už jsme mluvili. Výhodou diety 16/8 je to, že je opravdu velice jednoduchá. Také se dá dlouhodobě udržet, protože tělo nenutíte k tomu, aby pracovalo s drasticky omezeným kalorickým příjmem.

Kromě toho, že přerušovaný půst má jednoznačně pozitivní vliv na vaši tělesnou váhu může zlepšit to, jak vaše tělo pracuje s krevním cukrem.

Pozor na nevýhody

I když to zní skvěle, dieta 16/8 není vhodná pro všechny. V první řadě se nehodí pro lidi, kteří chtějí využít 8 hodin k přejídání. Z krátkodobého hlediska vám může také vadit hlad, který budete vnímat hlavně na začátku programu.

Některé výzkumy také naznačují, že přerušovaný půst může působit jinak na muže a jinak na ženy. U žen může hrozit ovlivněním plodnosti. Zatím ale máme jen velmi málo informací, takže vám k tomu neřekneme nic bližšího. Minimálně do doby, než s něčím konkrétním nepřijdou vědci, kteří se touto problematikou zabývají.

Přerušovaný půst také není vhodný pro:

  • Pacienty s cukrovkou
  • Lidi s poruchami příjmu potravy
  • Lidi s nízkým krevním tlakem
  • Těhotné ženy
  • Děti
  • Seniory
  • Kojící ženy

Dáváte si předsevzetí zhubnout? Pokud ano, jaká je vaše strategie?

Nepřehlédněte:  Paleo dieta

Zdroje informací

https://www.healthline.com/nutrition/16-8-intermittent-fasting – Dieta 16/8 (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327398 – Průvodce dietou 16/8 (anglicky)

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené přípravky na hubnutí    ✔️ Tobolky na přírodní bázi    ✔️ Podrobné srovnání

Srovnání přípravků

Napsat komentář