Ašvaganda jako bylina mládí: Jaké má účinky?

Naposledy aktualizováno 13.6.2022 redaktorem MUDr. Zdeňka Fantová

Pokud se zajímáte o říši bylinek, je docela jasné, že před vámi občas vyskočí název, který vám nic neříká. Dobrým příkladem může být withanie snodárná, které se často říká ašvaganda. Co tahle bylina umí? A má její používání nějaká pravidla?

Říše bylin je opravdu velice pestrá. Naše babičky sbíraly heřmánek, jitrocel a lopuch. Na druhém konci světa ale znají vlastní byliny a rostliny, které se dají použít v přírodní medicíně. Mezi takové byliny patří withanie snodárná, či také ašvaganda. Ta je mimo jiné velice oblíbená v indické ajurvédě.

Jelikož se tato bylinka v poslední době těší velké popularitě, podíváme se na to, co vše vám může nabídnout.

Co je ašvaganda?

Ašvaganda

Ašvaganda je vytrvalá rostlina, které dělá dobře subtropické, až tropické klima. Tento druh patří do rodu withanie.

Tato bylina přirozeně roste v tropických oblastech Evropy, Asie a Afriky. Obvykle ji najdete růst v kamenité, suché nebo jinak vyprahlé půdě. Výška této rostliny se pohybuje od 50 do 200 cm. Z toho důvodu ji někteří považují za keř.

Účinky ašvagandy

Jak už bylo řečeno, s ašvagandou si ve velkém rozuměla ajurvéda. V moderní době se na zkoumání této rostliny zaměřili i vědci, kteří odhalili, že může mít opravdu pozitivní účinky na některé segmenty lidského zdraví.

Připisuje se jí schopnost:

  • Redukovat stres a úzkosti
  • Zlepšovat atletický výkon
  • Zmírňovat deprese
  • Podporovat mužskou plodnost
  • Snižovat hladinu krevního cukru
  • Zmírňovat záněty
  • Zlepšovat mentální schopnosti
  • Zlepšovat spánek

Ašvaganda

Co z toho plyne? Že si ašvagandu můžete dopřát ve stresujícím životním období. Díky redukci nepříjemných stavů také může podpořit usínání a spánek. Využijí ji ale i lidé, kteří pracují „hlavou“ a studenti, protože zlepší vaši soustředěnost a schopnost vstřebávat důležité informace. V neposlední řadě může přispět ke zlepšení vaší fyzické kondice, zvlášť, pokud ji doplníte zdravějším životním stylem. Nezklame ale ani sportovce, protože klinické studie potvrdily, že dovede podpořit fyzické výkony při cvičení a zároveň dovede podpořit lepší využití kyslíku. Vyzkoušet ji mohou i muži, kteří nemají chuť na sex a trápí je nižší hladina testosteronu, protože studie potvrdily, že během dvouměsíčního užívání stoupla některým testovaným hladina testosteronu až o 14,7 % (ve srovnání s placebem).

Nepřehlédněte:  Ne a ne usnout? Zkuste těchto 7 bylinek na hluboký spánek

Bezpečnost

Ašvaganda

Ašvaganda nemá prakticky žádné nežádoucí účinky, takže se nemusíte bát, že by vám mohla ublížit. Stejně jako u jiných bylinek ale existují skupiny lidí, kteří by si měli dát na její užívání pozor.

Vyhnout by se jí měli:

  • Těhotné ženy (může způsobit potrat)
  • Muži s historií rakoviny prostaty
  • Uživatelé barbiturátů
  • Uživatelé antikonvulzantů
  • Uživatelů benzodiazepinů
  • Lidé s onemocněním štítné žlázy

Co se týče vedlejších účinků, víme o tom, že citlivější lidé mohou po konzumaci této byliny zažívat bolesti břicha a průjem. Výjimkou není ani ospalost. Jde ale jen o přechodné potíže, které by měly brzy odeznít.

Také vám už Ašvaganda pomohla?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Withanie_snodárná – Withanie snodárná (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/ashwagandha – 9 benefitů ašvagandy (anglicky)

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené přípravky na hubnutí    ✔️ Tobolky na přírodní bázi    ✔️ Podrobné srovnání

Srovnání přípravků

Napsat komentář